Najczęściej podnoszonym argumentem po masakrach w szkołach w Stanach Zjednoczonych jest fakt, że to za wszystko odpowiadają brutalne gry komputerowe. Często dopiero w dalszej kolejności podaje się problemy psychiczne osoby dopuszczającej się zbrodni. Paradoksalnie ten argument podnoszony jest przez grupę, która ma nikłe pojęcie na ten temat. To politycy kongresu USA wielokrotnie podkreślali jak zły wpływ na młodych ludzi mają gry komputerowe.
Na ich niekorzyść działa fakt, że wpływ gier na agresję u dzieci jest dobrze poznany i nie występują bezpośrednie wskazania mówiące „tak, gry komputerowe powodują wzrost agresji”. Fakty są takie, że w badaniach, które stawiają taką tezę, zaraz obok podaje się masę innych czynników, które wpływają na łagodne objawy agresji jak podniesiony głos czy przepychanki na szkolnym korytarzu.
Ciekawe jest to, że nie zauważono żadnych różnic pomiędzy brutalnością gry a poziomem agresji u badanych dzieci/nastolatków. Badani jak Vaughan Bell wskazują wręcz na pozytywne aspekty gier jak lepszy refleks, wzmożone skupienie czy zrozumienie sytuacji przedstawionych w grze. Szczególnie ważny jest ten ostatni aspekt. Gdy gracz widzi smutną scenę śmierci rozumie, że to dużo lepiej, iż dzieje się to tylko w sferze wirtualnej.
Jeszcze ciekawsza wydaje się korelacja pomiędzy sprzedawanymi grami a liczbą morderstw. Okazuje się, że im więcej gier sprzedaje się w danym kraju tym mniej notowanych jest zabójstw. Odstępstwem są kraje typu USA, gdzie istnieje dostęp do broni i tu dochodzimy do sedna problemu. Gry bardzo łatwo przypisać do przestępstwem o ile pominie się po drodze masę innych dużo ważniejszych czynników.
Wszystko to co napisaliśmy powyżej nie oznacza, że nie należy kontrolować swoich dzieci i obserwować, jak reagują na gry, w które grają. Dobrym pomysłem może okazać się rozmowa o tym co wydarzyło się w grze i jak ocenia to nasz syn lub córka.
Istotną pomocą w wyborze gier są oznaczenia PEGI informujące o tym do jakiej kategorii wiekowej kierowana jest konkretna produkcja. Jest to co prawda jedynie sugestia, ale pokazuje z jakim typem gry mamy do czynienia. Nie musimy dzięki temu znać tytułu by określić jakie treści są w nim zawarte. Chociaż zawsze zachęcamy do sprawdzenia przed zakupem jaką grę dziecku kupujemy.
Gry nie prowadzą do agresji u osób zdrowych, mogą jednak nasilać pewne negatywne zachowania u młodzieży z zaburzeniami. Nie pozwalasz dziecku oglądać określonych filmów i podobnie należy robić z grami. Do wszystkiego należy dorosnąć, aby w pełni zrozumieć to co się dzieje na ekranie. Jednak to nie gry są problemem i należy o tym pamiętać.
Największe przeboje Edyty Geppert
20 marca 2025
kup bilet |
|
Iluzjonista Piotr Denisiuk
17 stycznia 2025
kup bilet |
|
Najpiękniejsze melodie świata, czyli od opery do musicalu!
1 marca 2025
kup bilet |
|
Czerwone Gitary. Diamentowe 60-lecie
2 marca 2025
kup bilet |